Zakładki:
Dla dzieci
Lubimy czytać:) Książki ustawiam na półkach według kategorii: półeczka maluchów, starszaków, 6-10, 10+, półeczka młodzieży i rodziców. Wszystko w tagach
Autorzy i ilustratorzy książek
(c) copyright Prawa autorskie zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie lub inne wykorzystywanie treści mojego blogu jest zabronione bez uprzedniej zgody autora
O książkach dla dzieci
Szablon blogu
Tutaj piszę o książkach
Wydawnictwa, z którymi współpracuję
Tagi
Najlepszy blog o książkach dla dzieci/ młodzieży według portalu dużeKa:) eBuka 2013 jest moja! Półeczka z książkami

Wypromuj również swoją stronę Lubię czytać Popieram Internet Bez Chamstwa Spis moli
środa, 25 lutego 2015
Sto tysięcy kartek - Anna Czerwińska - Rydel

 

Kolejna biografia Anny Czerwińskiej - Rydel przybliża sylwetkę jednego z najbardziej płodnych pisarzy w historii literatury polskiej. Mowa tu oczywiście o Józefie Ignacym Kraszewskim – autorze takich literackich przebojów jak Stara baśń, Krzyżacy 1410 czy Hrabina Cosel.  Choć nie tylko o nim tutaj mowa – ale o tym za chwilę. Czerwińska - Rydel jak zwykle szuka pomysłu na przedstawienie danej postaci – by zainteresować młodego czytelnika nie tylko swoją książką i głównym bohaterem, ale też by namówić go na małe literackie co nie co już po przeczytaniu jej książki. Przyznam, że ja w czasie porządków, jakie przeprowadzałam niedawno w bibliotece domowej, a które polegały na zdjęciu wszystkich tomów, odkurzeniu ich i umyciu regałów, znalazłam kilka zapomnianych książek Kraszewskiego i przepadłam na długie godziny za sprawą:) Sprawy kryminalnej.  A wszystko to dzięki książce pani Anny. Dla mnie Kraszewski to nie żadna nowość, ale przeciętnemu polskiemu nastolatkowi, pewnie z niczym/ nikim się nie kojarzy. Jakże zdziwieni byliby widząc go dziesiątki lat temu jako idola, bożyszcza tłumów, na którego książki czekano z wielką niecierpliwością. W czasach, gdy dostęp do informacji był bardzo zawężony, Kraszewski był oknem na świat, tłumaczył go, pokazywał, jak żyło się w dawnych czasach. I takiego go właśnie przedstawia Czerwińska – Rydel. Od momentu jego narodzin, dzieciństwa spędzanego u dziadków, potem w szkole – gdzie często miał problemy wynikające po części z niedbalstwa, po części z jego buntowniczej natury aż do momentu śmierci.  Wynoszony na piedestał, ale też i wzgardzony i krytykowany, z kłopotami finansowymi, rodzinnymi.  Ta lektura jak i książki Kraszewskiego – jedne lepsze inne słabsze, świadczą o tym, że Kraszewski niesprawiedliwie został odstawiony do kąta. Wiedzą o tym blogerzy, którzy czytają i opisują książki pisarza na blogu: Projekt „Kraszewski”.

Losy Kraszewskiego zostały przez Annę Czerwińską – Rydel splecione z losami współczesnego nastolatka, który musi swoje wakacje spędzić u n-u-d-n-e-g-o stryja na wschodnich rubieżach Polski. Starszy człowiek, naukowiec, samotnik próbuje znaleźć drogę do porozumienia z przedstawicielem młodego pokolenia. To wzajemnie poznawanie się ale i oswajanie i wychowywanie przez książkę właśnie. Kuba może grać na komputerze pod pewnym warunkiem: musi przeczytać porcję biografii Kraszewskiego napisanej przez stryja. Czy postać Kraszewskiego zainteresuje Kubę, czy obaj panowie polubią się? Zostawiam Was z tymi znakami zapytania z nadzieją, że sięgniecie po Sto tysięcy kartek, a potem i być może po jakiś zapomniany tytuł  jednego z najbardziej rozpisanych pisarzy, podejrzewam, że w historii literatury światowej.

Wiek 11+

Wydawnictwo Muchomor

piątek, 09 października 2009
Podsumowanie Kolorowego Czytania

W ramach kolejnego wyzwania czytelniczego – zamieściłam recenzje trzech książek. Zasada była taka – w tytule musiał pojawić się KOLOR, bo było to Kolorowe Czytanie. Dwie książki przeczytałam z dziećmi.  Jedna była dla nich jeszcze za trudna. Oto nasza lista.

Złota gąska - Bracia Grimm

Majka, Marcel i Rudy Myszor - Katarzyna Szczepańska - Kowalczuk

O żabkach w czerwonych czapkach - Helena Bechlerowa

 

Początkowo planowałam napisać o Majce z Siwego Brzegu, ale w bibliotece jedyny egzemplarz został wypożyczony – dobrze, niech służy małemu czytelnikowi, bo to urocza ksiązka o dzieciństwie na wsi. Inne lektury z naszego wyzwania znajdziecie tutaj.

czwartek, 24 września 2009
O żabkach w czerwonych czapkach - Helena Bechlerowa

Helena Bechlerowa to nasza ulubiona pisarka i często do niej wracamy. O żabkach w czerwonych czapkach to zabawna historyjka o dwóch zielonych pannicach z żabiej rodziny – Rechotce i Zielonej Łapce, którym znudził się zielony kolor. Otóż wpadły one na pomysł, że wyprawią bal i zaproszą na niego wszystkich, kto posiada coś czerwonego:

Kto ma kolor czerwony

Jest dziś pięknie proszony.

I wszystko byłoby piękne i urocze, gdyby nie zjawił się pan bociek, kle, kle. Wszak bociek ma czerwony dziób i pończochy. Wyniknął z tego niezły galimatias. Jaki? Zapraszam do lektury! Smakowitej, bo Helena Bechlerowa w prosty i zrozumiały sposób opisuje świat przyrody. Przy książce można porozmawiać z maluchami o tym, jak zwierzęta przystosowują się do swojego środowiska naturalnego. Można sobie też wyobrazić, że po historii z panem Boćkiem żabkom odechciało się czerwonych czapeczek i wyróżniania wśród zieleni traw i tataraku. No tak, czerwone czapeczki dla żab – czy to nie dziwne? Tak jak powiedziała stara mądra żaba (trzecia w tej opowiastce)- Oj, żeby z tego biedy jakiej nie było.

Ta historia świetnie się nadaje do inscenizacji przedszkolnych. Włączyć w to jeszcze kilka piosenek i wierszyków o żabkach - po prostu perełka!:) 

O żabkach w czerwonych czapkach to nasza kolejna wyznaniowa lektura w ramach Kolorowego czytania

Inne:

Złota gąska

Majka, Marcel i Rudy Myszor

Wiek 3+

wtorek, 22 września 2009
Majka, Marcel i Rudy Myszor - Katarzyna Szczepańska - Kowalczuk

Katarzyna Szczepańska – Kowalczuk napisała serię książek dla dzieciaków o przygodach szalonej paczki z ulicy Klonowej. Majka, Marcel i Rudy Myszor to pierwsza część. Tytułowa bohaterka, Majka, nie boi się robaków, potrafi szybko biegać i zawsze pierwsza „zaklepuje” pień drzewa. To ona jest właścicielką Myszora. Kim jest tajemniczy Myszor? No, Myszor to Myszor – odpowiedział mój Tomek. Marcel natomiast niedawno wprowadził się do kamienicy na ulicy Klonowej i po kilku tygodniach zaprzyjaźnił się z Majką. Obok tej dwójki w książce są też inni bohaterowie – rodzina Majki, m.in. młodsza siostra Gabrysia, profesor Patyczek oraz studenci, którym profesor wynajmuje pokoje. Marcel i Majka mają po 9 lat i chodzą do tej samej klasy. Mają głowy pełne szalonych i zwariowanych pomysłów. Podczas lektury dzieciaczki na pewno nie będą się nudzić, bo Marcel i Majka wymyślają ciągle nowe gry i zabawy. Czasem dorosłemu stają aż włosy dęba na głowie, gdy pomyśli, co będzie jak pociecha zacznie brać przykład z tej zwariowanej dwójki. W zasłyszanym wywiadzie autorka serii zdradziła, że wiele z rzeczy mających miejsce w książce zdarzyło się naprawdę. Tak więc - dowód na to, że wyobraźnia naszych dzieci i ich możliwości są wprost nieograniczone. To, czego mi brakuje w tej książce – to jasnej granicy między tym, co wolno a co nie. Bo coś, co jest dobrą zabawą dla kogoś, niekoniecznie musi być tak odebrane przez drugą stronę. Choć – swego czasu Pippi Astrid Lindgren wywołała też niezłą burzę. W książce zastosowano ciekawy zabieg graficzny polegający na przypisaniu każdemu bohaterowi i narratorowi inny rodzaj czcionki. Na początku wywołało to niemały chaos, ale później w miarę czytania wszystko wróciło do równowagi. 

Książka ma wiele uroku, jest zabawna, napisana prostym językiem. W mojej rodzinie wśród starszej dziatwy ma swoich zagorzałych czytelników.

To nasza druga książka w ramach wyzwania czytelniczego - Kolorowe czytanie.

Inne książki:

Złota gąska

Wiek 9+

Wydawnictwo Znak

 

niedziela, 09 sierpnia 2009
Wyzwanie czytelnicze - Kolorowe Czytanie

Do tej pory brałam udział w kilku wyzwaniach czytelniczych. Recenzje pisałam  zawsze z Brulionu Be.el – gdzie piszę o książkach nie dla dzieci. W Kolorowym czytaniu będę pisała o książkach dla dzieci właśnie. Tak więc namieszam troszkę. Chciałabym napisać o książkach, które są stare jak świat – odnalazłam je na bibliotecznych półkach i na Allegro. Może sobie o nich zechcecie przypomnieć, może przeczytacie swoim dzieciom. Ja Kolorowe czytanie mam zamiar realizować z moim czteroletnim Tomkiem. (Może z  wyjątkiem Majki) Ostatnio coraz częściej towarzyszy nam w tym codziennym rytuale prawie dwuletni Mikołajek. Wszystko dłużej trwa, bo mali komentują, pokazują obrazki, stawiają mnóstwo pytań. W każdym razie nowe pokolenie uczestników czytelniczych wyzwań - rośnie - mam taką nadzieję:)

Nasza lista:

Złota gąska – Bracia Grimm

Majka z Siwego Brzegu- Mira Jaworczakowa

O żabkach w czerwonych czapkach – Helena Bechlerowa

 

Jeśli kogoś interesuje ta zabawa - tutaj znajdziecie wszystkie informacje:)

 

poniedziałek, 24 listopada 2008
Podróże w czasie- Kolejne wyzwanie czytelnicze

Tym razem Podróże w czasie . Jeżeli lubisz czytać możesz wziąć udział w naszym kolejnym wyzwaniu czytelniczym. Muszę powiedzieć, że po dwóch wyzwaniach  (Książki 6 kontynentów i Miejskie Czytanie), w których do tej pory brałam udział, to jest szczególnie bliskie memu sercu- lubię książki z wielką historią  w tle. Dla tych, którzy o naszych miłych zmaganiach z książkami nie słyszeli przedstawię zasady uczestnictwa, a następnie listę lektur, którą po naprawdę burzliwej dyskusji przygotowała Padma:). Na razie czytam listę lektur, obmyślam, co chciałabym przeczytać. Może też dacie się skusić?

Zasady są jak zwykle proste:

1. Wyzwanie może podjąć każdy, kto lubi czytać. Aby zostać uczestnikiem, należy zgłosić swój udział w komentarzach na  stronie historyczneczytanie.blox.pl lub na blogu http://miastoksiazek.blox.pl. Żeby zamieszczać recenzje na blogu Podróże w czasie, konieczne jest posiadanie konta pocztowego na gazeta.pl. Nie trzeba prowadzić własnego bloga!

2. Wyzwanie trwa od 22 listopada 2008 do 30 kwietnia 2009.

3. W tym czasie należy przeczytać przynajmniej 4 książki, każda z innej epoki. Można czytać książki z proponowanych list lub inne. Może to być beletrystyka, która opowiadają o danej epoce, książki napisane w danej epoce, biografie, książki naukowe i popularnonaukowe. Książki napisane w danej epoce powinny być osadzone w kontekście historycznym, słowem, nie czytamy np. alegorycznych, ponadczasowych powieści, które nic nie mówią o swojej epoce.

4. Tytuły wybranych przez siebie lektur podajemy na blogu http://historyczneczytanie.blox.pl 

5. Na tym samym blogu umieszczamy recenzje przeczytanych książek, lub odnośniki do recenzji na swoim blogu.Zapraszam do udziału! Temat jest bardzo szeroki, mam nadzieję, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Nie chcę rozszerzać nadmiernie list, więc oprócz moich wstępnych propozycji wybrałam część Waszych, które zgłaszaliście na moim blogu. Jeśli pominęłam jakąś fantastyczną książkę, dajcie mi znać, lub sami uzupełnijcie listę, gdy już dostaniecie dostęp do bloga. Można wybierać też lektury spoza list, więc jeśli czegoś na nich nie ma, to nie szkodzi:)

Link dający dostęp do pisania na tym blogu może być wysłany tylko na pocztę na gazeta.pl. Sprawdźcie więc proszę skrzynkę jakiś czas po zgłoszeniu chęci uczestnictwa! Osobom, które zgłosiły się podczas wstępnej dyskusji wysyłam zaproszenia od razu.

 

A dla chętnych lista lektur tutaj.